Kinderen


schilderenKinderen en Kunstzinnige therapie

Soms kan het gebeuren dat een kind door psychische of lichamelijke klachten een tijdje niet zo lekker in zijn of haar vel zit. Voor kinderen is het vaak moeilijk de juiste woorden te vinden voor de gevoelens die ze hebben.
Bij kunstzinnige therapie hoeven ze niet te praten.
Hier vertellen de gemaakte tekeningen, schilderingen en kleiwerkjes het verhaal. Kinderen komen sneller in contact met hun gevoel door op therapeutische basis te verven, tekenen en te boetseren. Zo wordt er aan “het probleem” spelenderwijs gewerkt. De kinderen zijn niet bewust bezig om te veranderen maar juist de gerichte opdrachten zorgen voor de verandering.
Een kunstzinnig therapeut kan onder andere helpen bij de volgende klachten:
• emotionele problemen zoals ongelukkig, verlegen of onzeker zijn
• sociale problemen zoals gepest worden of weinig weerbaar zijn
• moeite met contact en vriendschappen
• lichamelijke klachten als gevolg van spanning
• gedragsproblemen zoals woedeaanvallen, jaloezie of slecht luisteren
• angsten zoals faalangst of fobie
• traumatische ervaring
• slaapproblemen
• piekeren
• opvoedkundige vragen

IMG_3621Voor kinderen

Soms kun je ergens mee zitten en gaat het niet zo goed met je.
Je bent verlegen, boos, verdrietig of je hebt alsmaar ruzie….
Misschien is het op school niet fijn, word je gepest, kun je slecht slapen of zijn je ouders boos op je.
Je kan er zelfs hoofdpijn of buikpijn van hebben.
Het kan zijn dat je hier graag vanaf wilt of het kan ook zijn dat je vader, moeder of juf vindt dat je je beter zult voelen als iemand je helpt. Dan kunnen je ouders je aanmelden bij mij, ik ben kunstzinnig therapeute.

Met mij kun je praten, maar dat hoeft niet.
Je kunt ook alleen maar schilderen, kleien of tekenen.
Soms lees ik ook een mooi verhaal voor of ga je zelf een verhaal verzinnen.
Als we zo samen aan het kleien, schilderen of aan het tekenen zijn begrijp ik steeds beter waarom jij je niet zo lekker voelt en wat jij nodig hebt om niet meer zo verdrietig of zo boos te zijn.
En jij weet steeds beter wat jij kunt doen om jezelf te helpen, zodat je je een stuk beter voelt!